Поради психолога вчителю з метою створення умов успішної адаптації першокласників до школи
- Уникайте авторитарного стилю педагогічної діяльності.
- На уроці вчитель обов’язково повинен використовувати слова підтримки для забезпечення позитивної атмосфери:
- "Давай спробуємо ще раз."
- "У мене теж не одразу все виходило, тому не втрачай надії."
- "Я завжди вважала, що ти зможеш це зробити."
- "Повір у себе."
- "Я впевнена, що ти можеш."
- "Разом ми зможемо."
- "Сьогодні вийде краще, ніж учора."
- "Мені подобається те, що ти зробив."
- "Навіть, якщо ти помилишся, я допоможу тобі."
- "Ти талановитий."
- "Я пишаюся тобою."
- "Я вірю в те, що все вийде."
- Кожного учня оцінюйте об’єктивно, а не з власної позиції
- Оцінюйте ситуацію, вчинок, а не саму дитину.
- Порівнюйте результати роботи учня тільки з її власними досягненнями, а не з досягненнями інших дітей.
- Треба чесно і терпляче відповідати на всі запитання дитини.
- У кожної дитини свій темперамент, свої потреби, інтереси, симпатії та антипатії. Поважайте її неповторність, індивідуальність.
- Забезпечуйте дитині широкі можливості користування кожним із 5 відчуттів: вона повинна бачити, слухати, торкати руками, коштувати на смак і відчувати різноманітні елементи навколишнього світу.
- Підтримуйте в дитині почуття власної гідності й позитивного образу «Я».
- Не використовуйте негативних оціночних суджень, негативного програмування, не навішуйте «ярликів».
- Розвивайте уміння слухати.
- Розвивайте довільні зусилля у школяра, оскільки навчальна діяльність вимагає саме довільної уваги та пам’яті.
- Будьте зразком для дитини, слідкуйте за своєю поведінкою.
- Ставте конкретні вимоги, даючи при цьому конкретні пояснення.
- Обговорюйте з учнями не лише, що не можна робити в школі, а й обов’язково, що можна. Це допоможе дитині усвідомити свої права та обов’язки.
- Створюйте сприятливі умови , для того, щоб учень зайняв певну позицію серед однолітків, а не перетворився на аутсайдера. Згуртовуйте першокласників.
- Формуйте адекватну самооцінку.
- Формуйте навички пошуку соціальної підтримки ( уміння просити про допомогу та виражати вдячність).
- Пам’ятайте: підвищення голосу, сурове покарання в адаптаційний період є негативнішим методом.
- Заохочуйте гарну поведінку найчастіше та по змозі ігноруйте провокаційні вчинки дитини.
- Під час уроків до мінімуму обмежуйте відволікальні чинники.
- Постійно використовуйте на уроці ігрові види діяльності.
- Для успішної адаптації варто проводити різні розвивальні вправи, які допоможуть дітям швидше познайомитися один з одним, знімуть психічне навантаження:
Поради класним керівникам 5-х класів що до успішної адаптації учнів
- проявляти доброзичливе ставлення, підтримку;
- реалізовувати демократичний стиль керівництва;
- не висувати на початку року великих вимог до дітей, пам’ятати різницю між п’ятикласниками та іншими учнями середньої школи;
- намагатись, щоб заняття викликали в учня позитивні переживання через дуже сильно виражене емоційне ставлення до навчального предмету в цьому віці;
- орієнтувати дітей на вироблення об’єктивних критеріїв успішності і неуспішності, прагнення перевірити свої можливості і знаходити (за допомогою дорослих) шляхи подальшого їх розвитку і вдосконалення;
- допомогти учням з низьким соціальним статусом в класному колективі відчути себе потрібними і бажаними в класі:
- проводити відповідні класні години для покращення неформальних відносин між дітьми з використанням активних форм роботи;
- залучати до позакласної роботи, групових заходів, щоб вони більше спілкувалися;
- на позакласних заходах давати можливість проявити себе з кращої сторони;
- звертати увагу однокласників на успіхи цих дітей у тому, що в них виходить.