Поради психолога вчителю з метою створення умов успішної адаптації першокласників до школи

  • Уникайте авторитарного стилю педагогічної діяльності.
  • На уроці вчитель обов’язково повинен використовувати слова підтримки для забезпечення позитивної атмосфери: 
    • "Давай спробуємо ще раз."
    • "У мене теж не одразу все виходило, тому не втрачай надії." 
    • "Я завжди вважала, що ти зможеш це зробити." 
    • "Повір у себе." 
    • "Я впевнена, що ти можеш." 
    • "Разом ми зможемо." 
    • "Сьогодні вийде краще, ніж учора." 
    • "Мені подобається те, що ти зробив." 
    • "Навіть, якщо ти помилишся, я допоможу тобі." 
    • "Ти талановитий." 
    • "Я пишаюся тобою." 
    • "Я вірю в те, що все вийде."
  • Кожного учня оцінюйте об’єктивно, а не з власної позиції
  • Оцінюйте ситуацію, вчинок, а не саму дитину.
  • Порівнюйте результати роботи учня тільки з її власними досягненнями, а не з досягненнями інших дітей.
  • Треба чесно і терпляче відповідати на всі запитання дитини.
  • У кожної дитини свій темперамент, свої потреби, інтереси, симпатії та антипатії. Поважайте її неповторність, індивідуальність.
  • Забезпечуйте дитині широкі можливості користування кожним із 5 відчуттів: вона повинна бачити, слухати, торкати руками, коштувати на смак і відчувати різноманітні елементи навколишнього світу.
  • Підтримуйте в дитині почуття власної гідності й позитивного образу «Я».
  • Не використовуйте негативних оціночних суджень, негативного програмування, не навішуйте «ярликів».
  • Розвивайте уміння слухати.
  • Розвивайте довільні зусилля у школяра, оскільки навчальна діяльність вимагає саме довільної уваги та пам’яті.
  • Будьте зразком для дитини, слідкуйте за своєю поведінкою.
  • Ставте конкретні вимоги, даючи при цьому конкретні пояснення.
  • Обговорюйте з учнями не лише, що не можна робити в школі, а й обов’язково, що можна. Це допоможе дитині усвідомити свої права та обов’язки.
  • Створюйте сприятливі умови , для того, щоб учень зайняв певну позицію серед однолітків, а не перетворився на аутсайдера. Згуртовуйте першокласників.
  • Формуйте адекватну самооцінку.
  • Формуйте навички пошуку соціальної підтримки ( уміння просити про допомогу та виражати вдячність).
  • Пам’ятайте: підвищення голосу, сурове покарання в адаптаційний період є негативнішим методом.
  • Заохочуйте гарну поведінку найчастіше та по змозі ігноруйте провокаційні вчинки дитини.
  • Під час уроків до мінімуму обмежуйте відволікальні чинники.
  • Постійно використовуйте на уроці ігрові види діяльності.
  • Для успішної адаптації варто проводити різні розвивальні вправи, які допоможуть дітям швидше познайомитися один з одним, знімуть психічне навантаження:

Поради класним керівникам 5-х класів що до успішної адаптації учнів

  • проявляти доброзичливе ставлення, підтримку;
  • реалізовувати демократичний стиль керівництва;
  • не висувати на початку року великих вимог до дітей, пам’ятати різницю між п’ятикласниками та іншими учнями середньої школи;
  • намагатись, щоб заняття викликали в учня позитивні переживання через дуже сильно виражене емоційне ставлення до навчального предмету в цьому віці;
  • орієнтувати дітей на вироблення об’єктивних критеріїв успішності і неуспішності, прагнення перевірити свої можливості і знаходити (за допомогою дорослих) шляхи подальшого їх розвитку і вдосконалення;
  • допомогти учням з низьким соціальним статусом в класному колективі відчути себе потрібними і бажаними в класі:
  • проводити відповідні класні години для покращення неформальних відносин між дітьми з використанням активних форм роботи;
  • залучати до позакласної роботи, групових заходів, щоб вони більше спілкувалися;
  • на позакласних заходах давати можливість проявити себе з кращої сторони;
  • звертати увагу однокласників на успіхи цих дітей у тому, що в них виходить.